Statut
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Lubaczowie
Rozdział I
Przepisy ogólne
§1
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lubaczowie zwane dalej „Centrum” działa w oparciu o:
- ustawę z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.),
- ustawę z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm),
- ustawę z dnia 05 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
- ustawę z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011r. Nr 127 poz.721 z późn. zm.),
- statut Powiatu Lubaczowskiego uchwalony uchwałą nr XX/185/2000 Rady Powiatu w Lubaczowie z dnia 30 listopada 2000r. (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Podk. z 2010r. Nr 68 poz. 1330 z późn. zm.),
- niniejszego statutu.
§2
- Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu nie posiadającą osobowości prawnej.
- Zasięg działania Centrum obejmuje teren Powiatu Lubaczowskiego.
- Siedzibą Centrum jest miasto Lubaczów.
- Organem nadzorującym działalność Centrum jest Zarząd Powiatu w Lubaczowie.
Rozdział II
Cele i zadania Centrum
§3
Centrum funkcjonuje w celu rozpoznawania i analizowania lokalnych problemów społecznych oraz opracowywania od strony teoretycznej i praktycznej programów zmierzających do realizacji ustawowych zadań pomocy społecznej będących w kompetencji Powiatu.
§4
1. Centrum realizuje zadania własne Powiatu oraz administracji rządowej z zakresu pomocy społecznej w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej.
2. Centrum wykonuje zadania Powiatu z zakresu pieczy zastępczej w oparciu o ustawę z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Do zakresu działania Centrum należą wszystkie sprawy z zakresu pieczy zastępczej niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
§5
Ponadto Centrum realizuje niżej wymienione zadania wynikające z odrębnych ustaw:
- wykonywanie zadań powiatu na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej,
- przeprowadzanie, co najmniej raz w roku kontroli merytorycznej i finansowej w Warsztatach Terapii Zajęciowej,
- opracowanie i przedstawienie Zarządowi Powiatu projektu uchwały Rady Powiatu zobowiązującej Starostę do zapewnienia repatriantowi miejsca w domu pomocy społecznej na terenie Powiatu,
- opracowanie i przedstawienie Zarządowi Powiatu projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie form, wysokości i trybu przyznawania pomocy dla repatrianta i członków jego najbliższej rodziny,
- analizowanie sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw.
§6
- W celu realizacji zadań Centrum współpracuje na zasadzie partnerstwa z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
- Centrum może zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania:
- organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej,
- osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym działającym na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
§7
Centrum udziela świadczeń z zakresu pomocy społecznej na wniosek osób zainteresowanych, ich przedstawicieli ustawowych bądź innych osób, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielana z urzędu.
Rozdział III
Organizacja Centrum
§8
- Centrum kieruje Dyrektor, który jest odpowiedzialny za jego działalność organizacyjną i merytoryczną.
- Dyrektora zatrudnia Zarząd Powiatu. Pozostałych czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora dokonuje Starosta.
- Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za „pracodawcę”- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, w stosunku do pracowników, dokonuje Dyrektor.
- Szczegółową organizację wewnętrzną oraz strukturę organizacyjną Centrum określa Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie uchwalony przez Zarząd Powiatu Lubaczowskiego.
§9
Dyrektor Centrum składa:
1) Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lubaczowie oraz przedstawia wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
2) Zarządowi Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lubaczowie oraz przedstawia zestawienie potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej.
§10
1. W indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, decyzje administracyjne wydaje Starosta lub z jego upoważnienia Dyrektor i inni pracownicy Centrum upoważnieni na wniosek Dyrektora.
2. W indywidualnych sprawach z zakresu pieczy zastępczej, decyzje wydaje Starosta lub z jego upoważnienia Dyrektor lub inni pracownicy Centrum upoważnieni na wniosek Dyrektora.
§11
xDyrektor Centrum Pomocy Rodzinie może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.
§12
Dyrektor Centrum może kierować wnioski o ustalenie stopnia niepełnosprawności lub niezdolności do pracy do organów określonych odrębnymi przepisami.
§13
Centrum używa pieczęci o następującej treści:
POWIATOWE CENTRUM
POMOCY RODZINIE
W LUBACZOWIE
37-600 Lubaczów, Mickiewicza 45
NIP 793-14-09-775, REGON 650903316
Tel.(016)6329460, fax (016)6329463
Rozdział IV
Zasady gospodarki finansowej
§14
- Centrum jest jednostką budżetową finansowaną z budżetu Powiatu.
- Podstawą gospodarki finansowej, jest roczny plan finansowy opracowany przez Centrum, zatwierdzony przez Dyrektora.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§15
- Zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego uchwalenia.